Správná výslovnost u předškoláků je dnes raritou. Může za to i příliš ruchů v domácnostech

Když dítě tzv. šišlá a komolí slova do tří let věku, je to normální. Zpozorněte ale v případě, pokud ve třech letech vůbec nemluví nebo používá jen citoslovce. A vždy mu jděte příkladem. Rozhodně nešišlejte spolu s dítětem. Učí se tím, že vás poslouchá.„Už od nejútlejšího věku je stěžejní na dítě co nejvíce mluvit, číst mu a správně přitom vyslovovat. Na druhou stranu je nutné se snížit na vývojovou úroveň dítěte. Podívej, támhle je haf, a podobně,“ radí logopedka Michaela Sotonová.

Ztište domácnost, ať vás dítě vnímá.

Zásadní je podle logopedky Michaely Sotonové ztišit chod domácnosti, která je v současnosti velmi rušná. Zvuky televize, počítačů, telefonů, pračky, myčky, to vše dítě ruší. Není pak schopno naslouchat hlasu rodičů, jeho sluchové rozlišování je oslabené. Proto ztište zadní pozadí v domácnosti. Dítě by mělo dozrávat v klidu, aby mu v uších nezněl zmatek.

Pokud hlasitě něco voláte na malé dítě z kuchyně do jeho pokojíčku, je to v podstatě zbytečné. Pokud chcete, aby skutečně naslouchalo, jděte za ním do pokojíčku, pohlaďte ho, navažte s ním oční kontakt a teprve potom na něj pomalu mluvte. Jedině tak máte jistotu, že vás vnímá,“ říká logopedka Veronika Držmíšková.

Na správné sluchové rozlišování existují různé hry, například sluchové pexeso, které si můžete doma vyrobit z plastových čokoládových vajíček. Nasypte do prázdných vajíček různé materiály a poznávejte podle sluchu, co tam je.

Nepeskujte dítě za špatnou výslovnost.

Co udělat, když dítě řekne něco špatně? „Záleží, v jaké fázi nácviku jste. Když dítě něco komolí nebo říká lyba místo ryba, či tačenta místo kačenka, nechtějte po něm, aby to slovo okamžitě opakovalo správně. Tím ho znechutíte. Násilím špatné hlásky neopravíte. Vždy ale opakujte jeho zkomolený výraz správně. Například: Ano, bude ryba. Pomůžeš mi připravit tu rybu k večeři?  Důležité je správně předkládat řečový vzor,“ radí Veronika Držmíšková a nabízí pár logopedických fint, které děti budou bavit.

Hlásky L, R a Ř jsou závislé na hybnosti jazyka. Tlačte třeba jazykem do lžičky, aby se posílil. Nebo dělejte bubliny. Jazyk, který vykonává tah do žvýkačky, se také krásně posílí. Kluky zase baví jezdit s autíčkem a přitom vyslovovat hlasitě DDDDD, a podobně. Pokud ani v pěti letech dítě neumí vyslovit hlásky K, G, CH, L nebo T, je čas zajít na poradu k logopedovi. A nezapomeňte, různé logopedické pomůcky jsou dnes na trhu v nepřeberném množství, ale to nejdůležitější je věnovat dítěti čas. Vnímejte ho, povídejte si s ním, čtěte mu, buďte s ním.

Pro logopedy je zásadní spolupráce s rodiči. Poslechněte si celý pořad. https://pardubice.rozhlas.cz/spravna-vyslovnost-u-predskolaku-je-dnes-raritou-muze-za-i-prilis-ruchu-v-8956374?fbclid=IwAR29n0pnkUW-RI_zmF0Pk_JGAHNBAteWjJflCsyb5i-elGmUR_gon_7__ashttps://pardubice.rozhlas.cz/spravna-vyslovnost-u-predskolaku-je-dnes-raritou-muze-za-i-prilis-ruchu-v-8956374?fbclid=IwAR29n0pnkUW-RI_zmF0Pk_JGAHNBAteWjJflCsyb5i-elGmUR_gon_7__as

 

Rozhovor pro ČRo Pardubice Správná výslovnost u předškoláků je dnes raritou. Může za to i příliš ruchů v domácnostech